PowerMamaProgramma



Nieuw bij de sportstudio is het door Core Academy gecertificeerde en geregistreerde PowerMama® Programma


Dit 10-weekse PowerMama® Programma van Core Academy is een volledig uitgewerkt trainingsprogramma voor vrouwen die zwanger zijn of terug komen na de bevalling. Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van de grote spiergroepen en specifieke spiergroepen als de bekkenbodem. Dit alles door middel van functionele bewegingen.


Na afloop van het PowerMama® Programma hebben dames een goede basis opgebouwd en zijn gewend aan het sporten met hun ‘nieuwe’ lijf. Ze weten waar ze op moeten letten tijdens het trainen. Ze hebben een goede ademhaling en bewegingspatroon, tijdens de training en in het dagelijks leven.


Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling


Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam. Het is dan ook verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken.


Hoe doe je dat?


Naast de reguliere SportiefZwanger lessen (geen cursus) bied ik in samenwerking met de Core Academy het  PowerMama® Programma trainingsprogramma aan, speciaal voor vrouwen die in een groepje gericht willen/moeten sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling. Dit programma zal inhoudelijk afgewisseld worden. Zo kun je na de 1e 10 weken verder gaan met dit programma, maar met nieuwe, afwisselende oefeningen. Zwangeren kunnen (al) meedoen aan dit programma, maar het is vooral geschikt voor back-in-shape mama's.


Waarom deelnemen?


Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen. Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het PowerMama® Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen

aandacht aan besteed.


Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laat ik je kennismaken met functionele training:  oefeningen en bewegingen die je ook toe kunt passen in jouw dagelijkse bezigheden. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.


Wat houdt het in?


Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met een kennismaking en uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar wij meer aandacht aan kunnen geven.


Er komt een gastspreekster, Noortje Berger van Lijfwijs. Zij is orthomoleculair darmfloratherapeute en zal uitleg, tips en advies geven over jouw darmflora en die van jouw kindje.


Tijdens de 8 sportieve en gerichte trainingen daarna werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Ook maak je elke week kennis met diverse workouts, soms met gebruik van sportattributen, zoals dynabands, gewichtjes, kettlebells.


Het  PowerMama® Programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. Ik ben een gecertificeerde trainster die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap. Al bijna 10 jaar geef ik mijn sportieve zwangerschapslessen SportiefZwanger en al bijna 5 jaar Mama&Ukkie les. Oefeningen die ik al jaren in de lessen toepas, zullen ook in deze trainingen voorkomen.


Voor wie?


Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Vrouwen die al aan sporten (fitness, CrossFit, groepslessen, bootcamp) doen en/of al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen.


Wanneer?


De cursus duurt 10 weken en kan in overleg en bijv op dinsdagochtend 10uur/woensdagavond 18uur/ zaterdag vanaf 10.30uur plaatsvinden.


EEN NIEUWE GROEP KAN BIJ VOLDOENDE ANIMO STARTEN OP DONDERDAG 18 APRIL 2019 VAN 19.00-20.00UUR


Mocht de donderdagavond niet uitkomen, dan verneem ik graag wat voor jou mogelijkheden zijn en wellicht kunnen we kijken om op dat moment een nieuwe groep op te starten.


Waar?


De trainingen worden gegeven in de sportstudio, Hamersveldseweg 100 in Leusden.

 

Kosten


Voor deze cursus betaal je € 150,- voor 10 lessen. Maar..ik bied ook iets extra's aan binnen deze cursus: je mag gedurende deze periode GRATIS meedoen aan andere lessen die aangeboden worden. Zo kun je wat afwisselen, lessen uitproberen om te kijken wat bij je past en op deze manier extra sportmomenten creeren. Als je minstens 1x per week extra komt, naast het PowerMama® Programma, heb je een korting van € 75euro (reguliere 10 strippenkaart).


Aanmelden


Aanmelden voor het PowerMama® Programma kan via het contactformulier, welke je op de startpagina vindt.


Voor vragen of meer informatie over de cursus kan je contact opnemen via hetzelfde contactformulier of via de contactgegevens.