PowerMamaProgramma



Nieuw bij de sportstudio is het door Core Academy gecertificeerde en geregistreerde PowerMama® Programma


Dit 10-weekse PowerMama® Programma van Core Academy is een volledig uitgewerkt trainingsprogramma voor vrouwen die zwanger zijn of terug komen na de bevalling. Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van de grote spiergroepen en specifieke spiergroepen als de bekkenbodem. Dit alles door middel van functionele bewegingen.


Na afloop van het PowerMama® Programma hebben dames een goede basis opgebouwd en zijn gewend aan het sporten met hun ‘nieuwe’ lijf. Ze weten waar ze op moeten letten tijdens het trainen. Ze hebben een goede ademhaling en bewegingspatroon, tijdens de training en in het dagelijks leven.


Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling


Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam. Het is dan ook verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken.


Hoe doe je dat?


Naast de reguliere SportiefZwanger lessen (geen cursus) bied ik in samenwerking met de Core Academy het  PowerMama® Programma trainingsprogramma aan, speciaal voor vrouwen die in een groepje gericht willen/moeten sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling. Dit programma zal inhoudelijk afgewisseld worden. Zo kun je na de 1e 10 weken verder gaan met dit programma, maar met nieuwe, afwisselende oefeningen. Zwangeren kunnen (al) meedoen aan dit programma, maar het is ook vooral geschikt voor back-in-shape mama's.


Waarom deelnemen?


Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen. Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het PowerMama® Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteed.


Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laat ik je kennismaken met functionele training:  oefeningen en bewegingen die je ook toe kunt passen in jouw dagelijkse bezigheden. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.


Wat houdt het in?


Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met een kennismaking en uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar wij meer aandacht aan kunnen geven.


Tijdens de sportieve en gerichte trainingen daarna werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Ook maak je elke week kennis met diverse workouts, soms met gebruik van sportattributen, zoals dynabands, gewichtjes, kettlebells.


Het  PowerMama® Programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. Ik ben een gecertificeerde trainster die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap. Al bijna 11 jaar geef ik mijn sportieve zwangerschapslessen SportiefZwanger en al 17 jaar diverse andere lessen. 


Voor wie?


Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Vrouwen die al aan sporten (fitness, CrossFit, groepslessen, bootcamp) doen en/of al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen.


Wanneer?


Op dit moment zijn er op maandagavond en donderdagavond 19uur Powermama; Zwanger&Bevallen lessen. Ze staan op dit moment regulier op het lesrooster, dus dames kunnen gewoon instromen. Ik hou een max aan van 10 dames. 


Er komt wel binnenkort een CoreRestore programma. Dit wordt een 8-weeks programma voor bevallen mama's. 



Waar?


De trainingen worden gegeven buiten, achter de sportstudio, Hamersveldseweg 100 in Leusden.

 

Kosten


Op dit moment zijn de Powermama lessen regulier en niet in cursusvorm. Ik werk met strippenkaarten en je kunt een strippenkaart kopen vanaf 10x tot aan jarenlang. 


Aanmelden


Aanmelden voor de PowerMama® lessen kan via het contactformulier, welke je op de startpagina vindt.


Voor vragen of meer informatie over de cursus kan je contact opnemen via hetzelfde contactformulier of via de contactgegevens.